IMG_0153_edited.jpg

Meditaatio - ja rentoutus

Meditaatiotunnit

Meditaatioon kuuluu osaksi mielen ja kehon rentouttaminen, joka auttaa pääsemään meditaatiotilaan. Meditaatiossa keho on rennossa tilassa, mutta mieli on niin keskittynyt, että harjoittaja ei tunne omaa kehoaan.  Meditaatiotilassa ei ole kipua vaan siellä vain olet, ilon ja rauhan lähteillä. Myöskään ulkomaailman asiat

eivät tunkeudu tietoisuuteen.

Meditaatiota voidaan kuvailla harjoituksena kääntää huomio kohti itseään ja keinona saavuttaa jonkinlainen normaalista valvetilasta eroava tietoisuuden kokemus. Meditaatio ei ole tekemistä, ohjaamista tai ohjaamisen kuuntelemista vaan olemista.

Aluksia vaikeaa, mutta vaatii harjoitusta. 😊

Meditaatiolla on useita tarkoituksia ja

sitä miten se auttaa elämässä. 

1) Olla läsnä 

2) saada oma mieli tyhjennettyä

 3) sitä kautta ladattua

4) Olla avoinna enemmän, kun meditoit. 

5) ELÄMÄSTÄ TULEE tietoisempaa.

Meditaation terveydellisiä vaikutuksia 

– Alentaa verenpainetta
– Parantaa verenkiertoa
– Vaikuttaa sykkeeseen
– Parantaa keskittymiskykyä ja olla läsnä paremmin kaikissa asioissa ja tekemisessä
– Vähentää ahdistusta
– Alentaa veren kortisoli tasoja
– Lisää hyvänolon ja hyvinvoinnin tunnetta
– Vähentää stressiä
– Syventää rentoutumista ja unta

-       Lisää läsnäoloa, KOKONAISVALTAISTA tietoisutta, oppii katsomaan asioita hieman eri perspektiivistä ja näkökulmista, ulkopuolelta.

 

c94b2787-f844-4904-982c-b11670111a62.JPG
Läsnäoloa & pysähtymistä hetkeen

Aktivoimme parasympaattista hermostoa, joka auttaa rentoutumaan sekä vähentämään stressiä.

Meditaation / rentoutusharjoittelun käyttöä on tutkittu laajasti ja siitä on monenlaista hyötyä mm. stressitasojen lasku, pulssin hidastuminen, verenpaineen lasku, lihasten rentoutuminen, kipujen lievittyminen sekä ajatuksien selkiytyminen ja vaikeiden tunteiden lievittyminen. Hengitysharjoitteilla puhdistamme myös kuona / hengityksen jäteaineita. Rentoutusharjoitus on palauttava sekä kehon energiaa herättelevä kokonaisuus. Tunnin rentoutuksen sanotaan vastaavan usean tunnin syvää unta.

 

Meditaatio ja rentoutusharjoitus eroavat toisistaan.

Meditaatiossa menemme syvempään tietoisuuden tilaan. Emme visualisoi vaan keskitymme yhteen ainoaan kohteeseen, kuten hengitykseemme. 

 

Rentoutusharjoitteessa olemme enemmän läsnä kehossamme. Rentoutuminen ei välttämättä ole pelkkää hiljaisuutta, vaan se voi olla myös naurua tai itkua ja toisinaan nostaa pintaan erilaisia, kuormittaviakin tunteita. Rentoutusohjaus sopii niin aamuun ennen työpäivää tuomaan rennon mielen päivän askareisiin, kuin keskelle päivää tai iltaan tuomaan hyvän palauttavan unen.

 

 

Harjoitteita voidaan yhdistää myös esim. intuitiiviseen hoitoon, asiakkaan tarpeiden sekä toiveiden mukaisesti. 

 

 

IMG_0153_edited.jpg
Rentoutustunnit

Pidän rentoutusharjoituksia osana joogatuntejani sekä käytän niitä myös retriiteilläni. Pidän rentoutusharjoituksia usein myös työni puolesta opettajana oppilaille keskellä koulupäivää ja esim. ennen arviointia jne. Rentoutumisella ja rauhoittumisella on suuret vaikutukset kaikkien hermostoon ja sitä kautta keskittymiseen koulussa sekä työssä.

 

Rentoutuminen vähentää kuluttavia jännitystiloja ja tehostaa kehon voimavarojen palautumista. Unen ja levon laatu paranee, syvenee ja pitenee. Aineenvaihdunta rauhoittuu. Koko terveys ja suorituskyky parantuvat.

 

Pidän rentoutustunteja/hetkiä myös erikseen sovittuna yksilöille tai ryhmässä mm. osana työhyvinvointitoimintaa.

d67d5c34-2a5c-46fe-a975-0c5d3826c4cc.JPG
HILJAISUUS ON SILTA JONKA KAUTTA YHDISTYY ITSEEN

Tunnit järjestetään yksityistunteina.
Ryhmätunnit sovittavissa erikseen.
 

 

Sinun toiveistasi sekä tarpeistasi lähtevää henkilökohtaista ohjausta, jossa käymme läpi mihin toivoisit muutosta rentoutuksen avulla.


Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisätietoja

caa8bbb7-b2d4-4855-bf7b-0b8a47a547fb.JPG

Ota yhteyttä

Kiitos - palaan sinulle pian!